ФЕНОЛОГІЧНІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ НА ТЕРИТОРІЇ НПП «ВЕРХОВИНСЬКИЙ»

Автор: В. Мегедин

У відповідності до Положення про національний природний парк «Верховинський» вся діяльність Парку направлена на збереження природного комплексу та дослідження природних процесів. Одним із найважливіших моніторингових досліджень являються фенологічні спостереження.

Феноло́гія (від грец. φαίνω — показую, виявляюсь і λόγος – вчення) – наука про сезонні явища в природі . Фенологія вивчає періодичні явища в живій і неживій природі, що пов’язані зі змінами пір року, а також сезонні фази розвитку рослин та сезонні особливості розвитку й активності тварин.

Метою фенологічних спостережень, які є основою наукових досліджень на природно-заповідних територіях, є виявлення впливу та взаємозалежності між сезонною ритмікою рослин та тварин, строках їх настання і причин, що визначають ці терміни.

На території НПП «Верховинський» феноспостереження проводяться працівниками науково-дослідного відділу та службою державної охорони як на фенологічних пунктах, так і на постійних маршрутах.

Постійні фенологічні пости закладаються у всіх висотно-зональних поясах. Фенопост – це ділянка певного біотопу (лісу чи луки) розміром 20х20 м., яка виділена в натурі.  На вибраній ділянці проводиться опис всієї рослинності, визначається перелік видів, за якими проводяться спостереження.

Постійні комплексні фенологічні маршрути використовуються для патрулювання та проведення лісівничих, ботанічних, зоологічних та природоохоронних спостережень і вивчення явищ природи. Вони охоплюють характерні біотопи всіх висотно-зональних поясів Парку. Для проведення досліджень в кожному ПНДВ закладені такі маршрути.

При проходженні маршруту працівником служби державної охорони проводяться спостереження за проходженням фенофаз із записом результатів у службовий щоденник. В кінці місяця ці записи переносяться у фенокарточки і здаються в науково-дослідний відділ для подальшої обробки.

Фенологічні спостереження ведуться за атмосферними, гідрологічними та іншими явищами природи. Особливу увагу за веденням спостережень приділяють рослинному (набухання бруньок, масове цвітіння, масове дозрівання плодів) і тваринному світу (гін, тік, нерест, поява потомства).

Результати фенологічних спостережень щорічно висвітлюються в розділах «Літопису природи» – «Календар природи», «Фауна і тваринний світ», «Флора і рослинність».

Новини

Фахівці Парку провели в Криворівнянському ДНЗ еко-захід у формі гри на тему: « Дикі та свійські тварини»

Фахівці Парку провели в Криворівнянському ДНЗ  еко-захід у формі гри на тему: « Дикі та свійські тварини»     Метою якого є: формування у діток уявлень про диких і свійських тварин,  розвивати вміння аналізувати, порівнювати, знаходити подібності та відмінності, виховувати інтерес і позитивне ставлення до природи, дбайливе ставлення до тварин, розвивати пам’ять та увагу. За допомогою […]

  • Екоосвіта
  • Рекреація

Визначні природознавчі мандрівки Івана Франка гуцульськими теренами Верховинського регіону Українських Карпатських гір. Частина ІІІ. Тарас Франко про мандрівки Івана Франка теренами Карпатських гір. «Про батька».

Визначні природознавчі мандрівки Івана Франка гуцульськими теренами Верховинського регіону Українських Карпатських гір. «Івана Франка вважають не тільки видатним письменником, політиком та науковцем, а й батьком-засновником українського туризму. Він сам був завзятим мандрівником, прихильником «зеленого», гірського туризму, учасником і організатором цілої низки групових мандрівок та етнографічних і краєзнавчих експедицій в Галичині. Географія його подорожей охоплює не […]

  • Науково-дослідний відділ

✅ Птахи взимку гинуть від лютих морозів і нестачі їжі. І в наших силах допомогти їм.

📌 Фахівці відділу еколого-освітньої роботи та інспектор з охорони ПЗФ Чивчинського ПНДВ Василь Дроняк спільно з учнями  2-го класу Буковецької гімназії встановили годівничку з підгодівлею на прилеглій  території школи. Також в класі з дітками пригадали, які птахи 🐦‍⬛️ відносяться до перелітних, а які до осілих. Школярі з радістю називали перелітних птахів: ластівка, шпак, лелека, грак, […]

  • Екоосвіта
  • Охорона природи
  • Рекреація